'
Plateste cu cardul online si beneficiaza de Livrare Gratuita in easybox*

Supravirarea și subvirarea – cum să le recunoaștem?

Supravirarea și subvirarea – cum să le recunoaștem?
Fiecare șofer a experimentat supravirarea și subvirarea, chiar dacă nu este capabil să descrie comportamentul mașinii sale în acest fel. Ce sunt, cum să le distingem și ce să faci dacă apar pe drum? Verifica!

Mai simplu spus, supravirarea și subvirarea sunt comportamente ale vehiculului care devin evidente atunci când conduceți în jurul unei curbe. Le puteți recunoaște foarte ușor - o puteți vedea atunci când mașina nu circulă în modul în care ar rezulta din unghiul volanului. Putem distinge ambele tipuri de comportament în funcție de faptul dacă „tăiem” colțul sau conducem prea mult.
Ce este supravirarea?
Supravirarea are loc atunci când partea din spate a mașinii „fuge” spre exterior în timpul unui viraj, iar partea din față alunecă spre interiorul virajului. Uneori se spune că spatele începe să depășească partea din față a mașinii. În situații extreme, acest lucru poate face ca vehiculul să se rotească în jurul axei sale și să cadă de pe drum.
Mașinile cu tracțiune spate tind să se comporte astfel. Una dintre cauze este pierderea tracțiunii roților din spate din cauza subîncărcării acestora în viraj și a unui exces temporar de putere. Cu toate acestea, acest tip de comportament al vehiculului este posibil și în mașinile cu un alt tip de condus.
Ce este subvirarea?
Subvirarea este opusul supravirării. În această situație, roțile din față sunt cele care derapează. În limbaj tehnic vorbim despre „extinderea virajului în raport cu raza rezultată din geometria sistemului de direcție și suspensie”.
Ce se întâmplă cu mașina? Roțile din față alunecă, ceea ce face ca mașina să se rotească mai puțin decât ar sugera unghiul de virare (mașina „cade” în afara colțului) sau chiar conduce complet drept.
Deoarece subvirarea este opusul supravirării, este ușor de ghicit că mașinile cu tracțiune față cu un motor situat central sunt susceptibile la un astfel de comportament.
De asemenea, merită adăugat că atât supravirarea, cât și subvirarea apar mult mai des la viteze mai mari, deși aceasta nu este o regulă și se poate întâmpla chiar și atunci când conduceți încet, în condiții de drum mai puțin favorabile.
Cum să te comporți în astfel de situații pe drum?
La mașinile moderne, fenomenele de supravirare și subvirare trebuie prevenite prin sistemele de control al tracțiunii, de exemplu ESP. În cazul supravirării, sistemele vor frâna roata exterioară față pentru a permite mașinii să se rotească pe curba exterioară. În cazul subvirării, sistemul va frâna roata interioară din spate. Când vehiculul revine pe drumul cel bun, sistemul va frâna și roata exterioară din spate pentru a reduce viteza mașinii.

Cu toate acestea, merită să știm cum să ne comportăm dacă nu avem astfel de sisteme în mașină.
Ce să faci când mașina intră într-un derapaj de supravirare?
În caz de supravirare, ar trebui să setați roțile din față în direcția în care doriți să mergeți, adică în direcția în care virea spate. Aceasta înseamnă că, dacă partea din față a mașinii „fuge” spre stânga, ar trebui să setați roțile la dreapta - rotiți-le cu atâtea grade câte s-au întors în direcția opusă. Totuși, rețineți că vorbim despre alinierea roților, nu despre volan!
Ce să faci în caz de subvirare?
Există mai multe opțiuni aici, dar mai presus de toate - nu frânați brusc, deoarece nu face decât să înrăutățească situația. Deci, dacă este timp, este mai bine să încetinești încet și să reții că roțile din față vor câștiga mai repede tracțiune dacă sunt mai puțin întoarse. Șoferii cu experiență folosesc frâna de mână, dar această soluție aproape întotdeauna va cauza supravirarea mașinii. Pe de altă parte, acesta este mai ușor de stăpânit.
De asemenea, te poți „juca” cu volanul. Roțile din față vor câștiga tracțiune atunci când sunt poziționate în direcția în care se mișcă mașina. Dacă rotiți volanul și nu există nicio reacție, îndreptați-l și întoarceți-l din nou. În acest fel, veți recăpăta mai ușor controlul asupra traseului de conducere.
Dacă nu te simți în stare să faci față singur cu supravirarea sau subvirarea mașinii tale, urmează cursuri profesionale de conducere. Pe pistă, sub supravegherea unui instructor, va fi mai ușor să exersați tipul potrivit de comportament pentru a face față stresului într-o situație reală și a depăși colțul nevătămat.

Suport clienti Luni - Vineri : 9:00-17:00

0722100818 0729953881 vanzari@autoscan.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!