'
Plateste cu cardul online si beneficiaza de Livrare Gratuita in easybox*

Turbocompresorul: tipuri, design, îngrijire

Turbocompresorul: tipuri, design, îngrijire

Turbocompresorul este un sistem de supraalimentare montat în motorul vehiculului, având ca scop îmbunătățirea performanțelor acestuia. În prezent, acest component este inclus în majoritatea automobilelor disponibile pe piață.

Astfel, adăugarea unui turbocompresor în motorul vehiculului a devenit o modalitate simplă de a îmbunătăți puterea acestuia. Funcționarea sa, pe care o vom detalia în secțiunea corespunzătoare, se bazează pe principiul furnizării unei cantități mai mari de aer în cilindrii motorului, permițând o detonare mai intensă.

Acest component a evoluat de-a lungul timpului de la introducerea sa în anii '80. Ultimele turbocompresoare lucrează cu precizie mare, măsurând combustibilul și aerul pentru a îmbunătăți eficiența și puterea. Descoperiți tot ce trebuie să știți despre turbocompresorul auto.

Cum funcționează turbo-ul unei mașini?
 

În principiu, funcționarea unui turbocompresor constă în introducerea forțată a unei cantități mai mari de aer în motor pentru a îmbunătăți performanța sa. Motoarele cu ardere internă funcționează cu aer și combustibil, iar aprinderea amestecului dintre acești doi componeți generează explozia necesară pentru producerea energiei.

Pe lângă producerea de energie, acest proces generează și gaze de eșapament care sunt evacuate prin sistemul de evacuare. Totuși, turbocompresorul reciclează aceste gaze pentru funcționarea sa. Turbo-ul are un tub în formă de spirală care direcționează gazele de eșapament către o turbină, generând o viteză mare.

Această turbină acționează un compresor care comprimă aerul de admisie, permițând să fie aspirată o cantitate mult mai mare de aer decât ar face-o un motor fără acest mecanism, cum ar fi un motor atmosferic. Aerul este comprimat până la atingerea unei presiuni specifice, controlată de o supapă de descărcare.

Ulterior, aerul comprimat este introdus în camera de ardere. Acest lucru permite utilizarea unei cantități mai mari de combustibil în amestec și declanșarea sa în cilindru. În mod natural, o explozie mai puternică duce la generarea unei puteri mai mari.

Din punct de vedere istoric, primele turbocompresoare erau dispozitive simple atât în ceea ce privește forma, cât și funcționarea. Cu toate acestea, istoria turbocompresoarelor s-a dezvoltat, modelele moderne, mai complexe și mai eficiente, exercitând un control precis asupra modului în care circulă gazele prin ele.

Turbocompresoarele sunt supuse unor presiuni și temperaturi ridicate. Pentru a preveni daunele, se utilizează un intercooler și un radiator de ulei. Intercooler-ul răcește aerul care intră și iese din turbo, în timp ce radiatorul de ulei asigură că lubrifiantul nu se supraîncălzește.

În prezent, știm că turbocompresorul a devenit aproape un standard în motoarele fabricate.

În primul rând, să menționăm beneficiile includerii unui turbo într-un vehicul:

  • Crește cuplul motor. Acesta este motivul principal pentru utilizarea unui turbo la o mașină: îmbunătățește performanța motorului, furnizând mai multă putere cu o cilindree mai mică. Acest lucru este în special evident când motorul funcționează la turații reduse.
  • Economie de combustibil. Motoarele turbo folosesc mai eficient energia, reciclând viteza gazelor de eșapament. De asemenea, permit reducerea dimensiunii motorului și, implicit, a greutății sale.
  • Funcționare eficientă la orice altitudine. Motoarele atmosferice pierd putere din cauza disponibilității mai scăzute de oxigen la altitudini diferite. În schimb, motoarele cu turbo pot ajusta intrarea de aer conform necesității.
  • Funcționare mai silențioasă. Turbo-ul reduce cantitatea de gaze de eșapament evacuate, ceea ce face ca mașinile cu turbocompresor să fie mai silențioase decât cele fără.

În ciuda avantajelor lor, turbocompresoarele au și dezavantaje:

  • Fragilitate. Este necesar să se ia măsuri pentru a evita deteriorarea prematură a turbo-ului. Puteți găsi unele măsuri eficiente în secțiunea următoare.
  • Întârziere în răspuns. "Lag-ul turbo" implică faptul că răspunsul turbo-ului nu este instantaneu; există o întârziere de la apăsarea pedalei de accelerație până când se simte puterea suplimentară. Această problemă a fost minimizată cu inovații precum turbine cu geometrie variabilă și control electronic al turbo-ului.
  • Conditionează răspunsul în motoarele pe benzină. Motoarele turbo au un bun răspuns la turații mici și medii, dar impulsul lor este limitat la turații mari.

TIPURI DE TURBOCOMPRESOARE

Deși unele companii auto, precum Mercedes Benz sau Ford, au propriile lor designuri sau implementări ale turbocompresorului auto, în afara inovațiilor și dezvoltărilor specifice fiecărui producător, cele mai comune tipuri de turbocompresoare sunt:

  • Cu geometrie fixă: Acestea nu au piese mobile pentru a direcționa gazele de eșapament către turbina internă. Răspunsul lor este mai lent și sunt mai puțin eficiente decât celelalte tipuri de turbocompresoare. Avantajele lor sunt că sunt economice și fiabile.

  • Cu geometrie variabilă: Acestea au piese mobile în turbina internă, pentru o utilizare mai bună a gazelor de eșapament. Ele îmbunătățesc funcționarea în întregul interval de turații, dar în special la turații reduse. Acest tip de turbocompresor este întâlnit în principal în motoarele diesel.

  • Tipul Twin Scroll: Acesta este cel mai avansat tip de turbocompresor. Canalizează aerul intrând în cilindri prin conducte separate. Astfel, se obține o utilizare maximă a gazelor de eșapament atunci când motorul funcționează la turații reduse, obținând performanțe similare cu cele ale motoarelor biturbo.

Turbo electric: Acestea funcționează pe același principiu, dar au un design diferit, deoarece nu au o carcasă de evacuare și au în schimb o carcasă de admisie acționată de o zonă electrică. Avantajele sunt că elimină întârzierea enervantă specifică turbo-ului și combină avantajele unui turbo normal cu cele ale unui compresor.

ÎNGRIJIREA TURBOCOMPRESORULUI PENTRU A EVITA DEFECȚIUNILE

 

Îngrijirea turbo-compresorului pentru a-i asigura o durată lungă de viață fără complicații necesită adoptarea unor obiceiuri atunci când utilizăm vehiculul nostru.

Trebuie doar să ținem cont de ele și în curând le vom face automat:

  • Îngrijiri suplimentare: Deși componenta nu necesită întreținere specială, este foarte important să respectăm intervalele de înlocuire a uleiului de motor și să folosim doar uleiurile de lubrifiere indicate de producător. Se pot lua măsuri pentru un funcționament fără probleme. De exemplu, pentru a-i asigura lubrifierea corectă, se recomandă să așteptați puțin până uleiul ajunge din carter înainte de a porni. Pur și simplu, porniți motorul mașinii înainte de a efectua alte acțiuni, cum ar fi reglarea oglinzilor retrovizoare sau punerea centurii de siguranță. La temperaturi scăzute, uleiul durează mai mult să lubrifieze turbo-compresorul, de aceea se recomandă să mai așteptați câteva momente în ralanti.
  • Opritul motorului: Aceasta este una dintre măsurile cele mai importante pentru îngrijirea corectă a turbo-compresorului. Înainte de a opri contactul și motorul, așteptați câteva minute să se răcească. Acest lucru este deosebit de important după călătorii lungi pe autostradă la viteze de 120 km/h sau după urcarea unui pas, situații în care motorul lucrează intens.
  • Obiceiuri la volan: Atunci când conduceți un vehicul cu turbo, trebuie să urmați trei recomandări importante pentru a evita deteriorarea acestei componente. De exemplu, încercați să circulați în intervalul ideal de turații al motorului, adică în cel în care motorul livrează cuplul maxim. De asemenea, este recomandabil să așteptați până când motorul atinge temperatura optimă de funcționare de 90º înainte de a depăși 2.000 RPM și să nu revoluționați motorul frecvent. În niciun caz nu se recomandă circularea continuă cu motorul revoluționat.

Suport clienti Luni - Vineri : 9:00-17:00

0722100818 0729953881 vanzari@autoscan.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!